Kender du til en stresset hverdag på arbejdet? Arbejdsrelateret stress er en fælles problemstilling og kan ikke løses alene. Men er der noget, vi kan hjælpe os selv med i en hverdag, hvor stress er sneget sig ind som følgesvend? Her får du 5 tips til en mere stressfri hverdag.
1. OVERBLIKKET – prioritering og planlægning
Sørg for at have overblik over dine opgaver. Vær realistisk med forholdet mellem arbejdsopgaver og ressourcer for at undgå følelsen af at være bagud. Det kan være en fordel at afsætte tid i kalenderen til at lave de opgaver, som vi laver hver dag, men ikke altid tænker over også tager tid, f.eks. at gennemgå indbakken og afholde telefonsamtaler. Start ikke dagen med at sortere indbakken, men lav en opgave, som du allerede, måske dagen før, har planlagt var denne dags vigtigste opgave.
Prioritering
Prioritering hænger ofte sammen med øvre mål og strategier men er selvfølgelig også de ting, som haster og er vigtige lige her og nu. Hvis du er usikker på prioriteringen og på forskellen mellem haster og vigtigt, så spørg din leder. Ofte vil prioriteringer blive justeret på daglig eller ugentlig basis. Mange holder daglige mini-morgenmøder for at rette dagens prioriteringer ind, så teamet kan arbejde mest effektivt mod de opstillede mål (i trivsel og uden stress).
Planlægning
Når du planlægger en opgave, bør du tænke over, om du kan løse den nu – eller den skal gemmes til senere – og evt. om du skal have hjælp fra en kollega eller din leder. Store opgaver bør deles over i mindre dele på max. 1 time. Afsat ikke mere end 60% af din dag i din planlægning, så bliver der plads til alt det uforudsete og ikke-planlagte, der altid dukker op. Planlæg gerne i et længere perspektiv, f.eks. 3-4 uger frem for på den måde at kunne nå at forberede f.eks. en større opgave eller præsentation i små bidder. I stedet for at sidde med hele opgaven (og stressen) dagen før. Indtænk også gerne en energi-faktor, dvs. hvor meget energi, en opgave sluger fra dig i forhold til både omfang og følelser.
Det er altid en god ide at ”lukke dagen” med et nyt overblik. Brug ca. 5-10 minutter på at planlægge og evt. omfordele i forhold til morgendagens opgaver.
Brug i øvrigt de værktøjer, som du har det bedst med: kalender, lister eller nogen af de mange elektroniske redskaber, der findes i dag, f.eks. to-do lister der kan integreres med Outlook o.a.
2. PAUSERNE
Sørg for at holde pauser. Det kan være efter en stor opgave at snuppe en lille let opgave eller et telefonopkald, eller det kan være at gå i kantinen efter kaffe eller en kop te. Måske har du mulighed for at gå en kort tur ud i den friske luft. Husk pauserne og brug evt. nogle værktøjer der bipper og minder dig om pausetid.
Husk også at trække vejret. Ja det lyder måske dumt, men ofte når vi arbejder koncentreret eller under pres, glemmer vi at trække vejret rigtigt. Helt ned i maven. De dybe lange vejrtrækninger. Ilt er kroppens vigtigste næringsstof, og trækker du ikke vejret optimalt, får cellerne ikke den næring, de har brug for. Og du mangler brændstof og bliver træt. Åndedrættet er helt afgørende for din sundhed, både fysisk og mentalt. Så gør det evt. til en vane at du sammen med pause-bipperen laver 5 dybe vejrtrækninger.
3. SUNDHEDEN
Da vi deltog på Stressbehandlerkonferencen på Københavns Universitet i begyndelsen af året, var motion på dagsordenen. Motion påvirker humøret, og det kan betale sig forebyggende at ”holde sig fit”. Brug motionen som et bevidst redskab i forhold til egen stress, og læg små elementer ind i ugen som f.eks. løb, cykling, gåture i den friske luft. (Hvis du er hårdt ramt af stress, skal du dog ikke fare afsted og føle et pres til at skulle løbe, cykle osv., men mere tænke i ro, søvn og hvile). Men i forhold til den daglige sundhed, vi taler om her, kan en halv times daglig motion, hvor man sveder, og pulsen kommer op, være med til at begrænse reaktioner på stress i hverdagen. Og forbrænde de stresshormoner, som har ophobet sig i løbet af dagen. Så brug kroppen, når du har mulighed for det.
Tænk også på vand og kost. Spring ikke frokosten over, fordi du har travlt. Kroppen har brug for energien, og samtidig er frokost også en mulighed for pause. Husk rigeligt med vand (halvanden til to liter) i løbet af dagen og hold igen med stimulanserne som kaffe og cigaretter.
4. TANKERNE
Tanker og tankemylder er en stor medvirkende årsag til stress. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan du egentlig går og ”tænker”. I den sammenhæng kan det være en hjælp at forstå lidt om tankernes kraft, og at vi har et valg. Vi kan vælge at tænke os selv OP i stedet for NED, og på den måde har vi faktisk et valg om, hvad vi vil tænke på. Du skaber nemlig selv dine følelser med de tanker, du tænker. Prøv at finde følelser frem som taknemmelighed over små ting, du har i dit liv. Der er altid nogle ting, vi kan tænke godt omkring. Find dem og brug dem aktivt. ”Drøs” dem over hverdagen, og du vil opleve, at den efterhånden ”smager” en smule bedre!
5. KOMMUNIKATIONEN
Det kan (stadig) være svært at tale om stress på arbejdet. Det er beklageligvis fortsat et tabu mange steder, og stressramte holder det ofte for sig selv. Nogen frygter chefen, en fyring eller tab af anseelse. Andre tror, det er noget andet fysisk, der er galt, når hjertet banker, svimmelheden og hovedpinen banker på og overblikket er pist forsvundet. Andre igen tror, det her er noget, der går over af sig selv, hvis jeg altså bare lige yder lidt ekstra. Men husk – det kan være en stor hjælp at tale med andre om sin stress. Det letter den svære følelse, når vi åbner op overfor andre, og en problemstilling kan synes mere overskuelig, når man har talt det igennem med f.eks. en kollega eller nærmeste leder.
Når vi åbner op for en samtale om stress husk at afsætte tid, og tænk over at I kan sidde uforstyrret. Nogle gange kan en gåtur være et godt rum for en svær samtale. Lyt, lyt og lyt og lad være med at overøse den stressramte med gode råd. I første omgang handler det om at få luft. Senere kan (og bør) konkret stresshåndtering komme ind i billedet i samarbejde med nærmeste leder/HR og professionel hjælp.
TIL SLUT
Arbejdsrelateret stress kan ikke løses alene. Det er også et samfundsanliggende, og kræver en mere holistisk tilgang til stresshåndtering end bare fokus på det enkelte individ. Fra vores deltagelse på stressbehandlingskonferencen ved vi, at mange parter arbejder seriøst på denne problemstilling. Men vi er der – desværre ikke endnu.
Vores ærinde i dag er rettet mod dig. Med håb om at disse tips kan være en hjælp til at undgå, at stressen sætter sig som fast følgesvend i din hverdag.
Kærlig hilsen
Heidi Hedegaard og Gitte Vinther-Jensen
Vil du vide mere om egen stress og stress på arbejdspladsen kontakt Stresspartner.
Vi hjælper private og virksomheder med at håndtere stress og navigere i en foranderlig verden.
Comments are closed.